Zoeken
Meekoppelkansen zijn projecten van onszelf of van onze partners zoals gemeenten, provincie of Rijkswaterstaat waarvan de werkzaamheden niet direct bijdragen aan de dijkveiligheid, maar wel kunnen worden gekoppeld aan het proces en de uitvoering van de dijkversterking. Door het koppelen van deze kansen kunnen meerdere projecten gelijktijdig gerealiseerd worden en kan een win-winsituatie ontstaan. Daarnaast kan het ook een voordeel zijn voor de omgeving: als projecten gelijktijdig worden uitgevoerd geeft dat per saldo minder overlast. Het idee is dat we zo in één keer het gebied veiliger en mooier kunnen maken.
Er is geen veiligheidsopgave op het dijktraject ten oosten van Fort Honswijk (dijkvak 7, 8 en 9). Vanuit dijkbeheer is er wel de wens om het binnen- en buitentalud van de dijk 1:3 of flauwer te maken. Deze mogelijkheid wordt in de planuitwerking nader onderzocht en uitgewerkt. Op dat moment wordt ook bepaald hoe wordt om gegaan met individuele belangen, (bijvoorbeeld) met opritten bij woningen.
Een voorland verbetering is een aanpassing aan de buitendijkse kant van de dijk, in de uiterwaarden. Het gaat om een aanpassing in de grond waardoor de grondlaag waterondoorlatend wordt. Dit gaat piping tegen: de weg die het water af moet leggen onder de dijk door wordt langer. Als gevolg hiervan wordt de weerstand groter en wordt het meevoeren van zand voorkomen. Deze aanpassing kan gecombineerd worden met natuurontwikkeling.
Hoe zijn de meekoppelkansen die spelen in de Honswijkerwaard meegenomen in het voorkeursalternatief?
De Honswijkerwaard wordt meegenomen in de meekoppelkans "integrale uiterwaardontwikkeling". Op dit moment wordt door Rijkswaterstaat en de provincie gewerkt aan een ontwerp voor de uiterwaarden. In dit proces wordt met verschillende betrokken partijen gesproken zoals Staatsbosbeheer en en waterschap zelf. In het voorkeursalternatief zijn voor de Honswijkerwaard twee oplossingsrichtingen opgenomen; buitendijkse versterking door middel van een voorlandverbetering, of binnendijkse versterking door middel van een constructie nabij de teen van de huidige kering. De keuze welke oplossingsrichting gerealiseerd gaat worden, hangt samen met de kansrijkheid van de herinrichting in de Honswijkerwaard. Wanneer de meekoppelkans haalbaar blijkt, wordt er gekozen voor de oplossing van voorlandverbetering. Als blijkt dat de Honswijkerwaard niet meegekoppeld kan worden, wordt er ter plaatse gewerkt met een constructie.
Het waterschap heeft grond nodig om twee redenen: het uitvoeren van de dijkversterking en het beheer van de dijk daarna. Een dijkversterking is een ingrijpende operatie en om deze goed uit te kunnen voeren, is grond nodig. Het werk van het waterschap stopt niet na de dijkversterking. Na de dijkversterking wil het waterschap kunnen sturen op het beheer en onderhoud en het tegengaan van ongewenste ontwikkelingen. Met het verwerven van grond kan het waterschap de waterveiligheid op lange termijn optimaal borgen. Voor meer informatie kijkt u op onze grondverwervingspagina.
De dijkversterking wordt voor 90% betaald door het Hoogwaterbeschermingsprogramma. Dit is een alliantie van het Rijk en de waterschappen. De overige 10% is voor het waterschap zelf. Voor meekoppelkansen wordt naar aanvullende financiering gezocht, bijvoorbeeld door de gebiedspartners of subsidies.
Het is altijd mogelijk om te reageren op de plannen van de dijkversterking. Formele inspraak is echter pas mogelijk bij het ontwerp Projectbesluit, als ook de bijbehorende vergunningen ter inzage worden gelegd.
Deze ingrepen worden uitgevoerd voor verschillende doelen. Het aanbrengen van extra klei op sommige plekken op in het voorland wordt gedaan omdat op deze plaatsen ten behoeve van de waterveiligheidsopgave.
Een aantal woningen ligt dicht tegen de dijk aan. Dit worden zogenaamde maatwerklocaties; in de planuitwerkingsfase wordt onderzocht welke maatregelen hier passend zijn. In de planuitwerkingsfase gaat het waterschap hierover met bewoners in gesprek. De maatwerklocaties zijn met een sterretje op de kaarten weergegeven.
Zowel de grondverwerving als de planuitwerking zijn langlopende processen. In de planuitwerking wordt steeds duidelijker welke percelen wel en niet nodig zijn voor de dijkversterking. Zodra duidelijk is welke percelen zeker nodig zijn, kan gestart worden met de grondverwerving. Door dit parallel te laten verlopen, kan tijdig met het proces van grondverwerving worden gestart en is er voldoende tijd voor een zorgvuldig proces. We streven ernaar de grondverwerving te voltooien voor de start van de realisatiefase, in 2024.
Het verbeteren van de ecologie in de uiterwaarden is een meekoppelkans van Rijkswaterstaat en de Provincie Utrecht. Staatsbosbeheer is als eigenaar en natuurbeheerder uiteraard betrokken bij het proces en de uitwerking van deze meekoppelkans via Rijkswaterstaat. Bijvoorbeeld in de thematafels georganiseerd op 28 en 29 april 2020 over de kansrijke alternatieven en 1 december 2020 over de effectenbeoordeling.
De gemeenten Houten en Nieuwegein zijn de wegbeheerders op de dijk. Zij zijn verantwoordelijk voor het wegverkeer. Het waterschap onderhoudt nauw contact met beide gemeenten over de verkeersveiligheid. De bereikbare en verkeersveilige Lekdijk is een meekoppelkans van de gemeente Houten. Momenteel wordt nader onderzocht hoe deze meekoppelkans kan worden meegenomen.
Door projecten en werkzaamheden van gebiedspartners aan te haken bij de dijkversterking, kunnen wij ervoor zorgen dat er meerdere projecten en belangen in een keer worden gerealiseerd. Hierdoor kunnen wij meerdere projecten in een keer uitvoeren en ondervinden bewoners en gebruikers van de Lekdijk slechts een keer hinder van de werkzaamheden en kan de procedurele druk worden verminderd door een plan te maken waarop inspraak mogelijk is. Daarnaast biedt deze samenwerking kansen om werk met werk te maken door bijvoorbeeld grond die ontgraven wordt in de uiterwaarden te verwerken in de dijk.
HDSR werkt vanaf augustus 2020 samen met drie innovatiepartners voor het project Sterke Lekdijk. De drie innovatiepartners gaan werken aan de 6 deeltrajecten van Sterke Lekdijk. Voor dit deel van de Lekdijk is dat Van Oord. We hebben ervoor gekozen om juist al vroeg in het proces een aannemer te betrekken, terwijl het ontwerp nog niet klaar is. De aannemer kan dan meewerken aan slimme en innovatieve oplossingen in het ontwerp, die kunnen bijdragen aan minder hinder en duurzaamheid.
De gemeente Houten is wegbeheerder en als zodanig verantwoordelijk voor de weginrichting op de dijk. Het waterschap denkt wel mee met de provincie en de verschillende Lekdijkgemeenten over het verkeer op de Lekdijk. Hiervoor is de Visie Mobiliteit en Recreatie opgesteld. Op het moment wordt de visie nader uitgewerkt in een beeldkwaliteitsplan. We wegen hierbij de belangen van verschillende partijen af, waaronder het belang van agrariërs en andere bedrijven langs de dijk. Uw inbreng wordt hierin meegenomen.