Gemotoriseerd varen op de Kromme Rijn - wat is er toegestaan?
Ons werk
Voldoende, schoon water en waterveiligheid is waar team Toezicht en Handhaving voor staat. Controle of de regels worden nageleefd helpt om dit te waarborgen. Voor de Kromme Rijn in het bijzonder, dit heeft mede te maken met de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW). Hier staan afspraken in die ervoor moeten zorgen dat uiterlijk in 2027 het water in alle Europese landen voldoende schoon en gezond is.
Voorbereid varen
Algemene informatie over vaarregels en tips als u wilt varen op water in beheer van De Stichtse Rijnlanden.
Nieuwsbericht november 2022 - Vergunningplicht Kromme Rijn vervalt, voorwaarden blijven gelden
Een vergunning aanvragen is niet meer nodig voor het gemotoriseerd varen op de benedenloop van de Kromme Rijn. De vergunningplicht voor het varen op de benedenloop van de Kromme Rijn is geschrapt uit de Keur. De voorwaarden die eerst in de vergunning werden opgenomen, blijven nog steeds gelden. Deze regels zijn opgenomen in het verkeersbesluit voor de Kromme Rijn. Ook voor het gemotoriseerd varen op de bovenloop van de Kromme Rijn veranderen de regels niet. Dit blijft verboden.
In de toekomst worden er mogelijk strengere eisen gesteld aan het gemotoriseerd varen op de benedenloop van de Kromme Rijn. Het waterschap is met de gemeenten Bunnik en Utrecht in gesprek over een verbod op varen met een brandstofmotor. Dan wordt gemotoriseerd varen alleen toegestaan met een elektrische motor.
Gemotoriseerde vaartuigen op de Kromme Rijn
Bovenloop van de Kromme Rijn
Op de bovenloop van de Kromme Rijn, vanaf de stuw in Werkhoven tot en met Wijk bij Duurstede, geldt een algeheel verbod voor varen met gemotoriseerde vaartuigen. Hier is het dus verboden om te varen met een benzine-, diesel- of elektrische motor.
Waarom geldt het verbod?
De Kromme Rijn is een bijzonder water vanwege de aanvoer van water, maar ook vanwege de functie die het heeft voor flora en fauna. Gemotoriseerd varen heeft als gevolg dat er golfslag ontstaat die de (natuurvriendelijke) oevers beschadigen. Daarnaast veroorzaakt de beweging van de schroef voor omwoeling van de bodem. Hierdoor wordt het water troebel en krijgen waterplanten minder zonlicht en sterven af. Beiden hebben een negatief effect op de kwaliteit van het leven in het water.
Benedenloop van de Kromme Rijn
Op de benedenloop van de Kromme Rijn, vanaf de Waterlinieweg in Utrecht tot de stuw in Werkhoven, is gemotoriseerd varen alleen toegestaan, als voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:
- Maximale afmetingen en diepgang voor vaartuigen voor particulier gebruik zijn:
- lengte: 10,00 meter;
- breedte: 3,00 meter;
- hoogte: 1,80 meter;
- diepgang 0,80 meter.
- Maximale afmetingen en diepgang voor vaartuigen voor bedrijfsmatig gebruik zijn:
- lengte: 14,00 meter;
- breedte: 4,00 meter;
- hoogte: 1,80 meter;
- diepgang 0,80 meter.
- Er mag uitsluitend gevaren worden op de hoofdstroom van de Kromme Rijn (dus niet op de nevengeulen).
- De snelheid waarmee het vaartuig wordt voortbewogen, bedraagt niet meer dan 6 km per uur.
- Varen is alleen toegestaan tussen zonsopkomst en zonsondergang.

Op de kaart
Blauwe lijn - De benedenloop van de Kromme Rijn loopt vanaf de Waterlinieweg in Utrecht tot De stuw in Werkhoven. Hier is gemotoriseerd varen alleen toegestaan, als voldaan wordt aan de geldende voorwaarden.
Rode lijn - De bovenloop van de Kromme Rijn loopt vanaf De stuw in Werkhoven tot en met Wijk bij Duurstede. Hier geldt een algeheel verbod voor varen met gemotoriseerde vaartuigen. Hier is het dus verboden om te varen met een benzine-, diesel- of elektrische motor.
Meest gestelde vragen over het varen op de Kromme Rijn
Omdat het water is aangewezen als KRW-lichaam (Kaderrichtlijn Water). Hierdoor vervult dit water een bijzondere functie. Om deze reden en met name ook vanwege de aangelegde natuurvriendelijke oevers geldt op de Kromme Rijn tussen Werkhoven en Wijk bij Duurstede een vaarverbod voor boten die uitgerust zijn met een motor. Overigens is het niet zo dat recentelijk is bedacht om een vaarverbod in te voeren; dit is al sinds 1998 van kracht. In het Verkeersbesluit vaarwater de Kromme Rijn Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden is dit nogmaals bekrachtigd. Gezien de constatering dat het gemotoriseerd vaarverkeer is toegenomen, willen wij de bewoners aan de Kromme Rijn er toch nog eens op wijzen dat dit niet mag.
Besluiten kunnen alleen op bestuurlijk niveau worden genomen. U kunt uw vragen over wijzigingen in besluiten stellen aan het college van dijkgraaf en hoogheemraden via onderstaande contactgegevens:
Telefoon: (030) 634 57 00
E-mail: post@hdsr.nl
Ondanks het al jaren bekend is dat hier niet gemotoriseerd gevaren mag worden wordt dit verbod niet altijd nageleefd. De schade die door een teveel aan verkeer aan de oevers wordt toegebracht is verstorend voor de flora – en fauna. Daarnaast heeft het waterschap verplichtingen ten opzichte van de Kaderrichtlijn Water.
Dit vaarverbod is al sinds 1998 van kracht is en in het Verkeersbesluit vaarwater de Kromme Rijn Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden van 28 juni 2016 nogmaals is bekrachtigd. We zien dat recreatie op en langs het water toeneemt, bijvoorbeeld door de warmere zomers. Daarbij constateren we ook dat het recreatief gemotoriseerd vaarverkeer is toegenomen. Daarom willen wij de bewoners aan de Kromme Rijn er toch nog eens op wijzen dat dit niet mag.
In het voorjaar van 2022 zijn omwonenden van de bovenloop van de Kromme Rijn per brief op de hoogte gesteld dat het toezicht op gemotoriseerd varen wordt aangescherpt. Het belangrijkste doel van deze brief is aanwonenden informeren over het vaarverbod en de reden van het verbod. Ook is de brief aangeplakt op de motorboten die in het water liggen. Vervolgens zal er toezicht gehouden worden op het water, waarbij in eerste instantie recreanten geïnformeerd en waarschuwen worden. Bij niet-naleving kan een boete worden worden opgelegd. De hoogte van de boete is (voor 16 jaar en ouder) €150, - + €9 administratiekosten. Voor jeugdigen (tot 16 jaar) is het €75,- + €9,-.
Wij handhaven vanaf de kant en met een nieuwe elektrische platbodem boot, die zeer weinig golven maakt en waarbij de schroef zich net onder het wateroppervlakte bevindt om zo min mogelijk bodemverstoring te veroorzaken. Handhaving nemen we mee op momenten dat we toch al op het water moeten zijn.