Zoeken
Dit betreft de met gras beklede buitenzijde van de dijk. Het gaat om de hele bekleding van gras inclusief onderliggende kleilagen. De hele buitenbekleding van de dijk is na nader onderzoek goedgekeurd. Aan de binnenzijde is bekleding onderdeel van de Hoogteopgave GEKB. Hier is meer over te vinden in de schematiseringshandleiding grasbekleding (Schematiseringshandleiding Grasbekleding, WBI 2017. - Helpdesk water)
Dit is de beheerwijze die nu door HDSR wordt toegepast. Door 2x per jaar te maaien ontstaat een gevarieerde vegetatie met verschillende worteldieptes. De verschillende worteldieptes zorgen voor een goede wapening van de grond. Meer informatie is te vinden op https://handreikinggrasbekleding.nl/.
Na het vaststellen van het voorkeursalternatief worden in de planuitwerkingsfase vanaf eind 2021/ begin 2022 gesprekken opgestart. In het voorkeursalternatief is vastgelegd of er een grondoplossing of constructieve oplossing of een combinatie van deze twee plaats zal vinden.
Het Hoogwaterbeschermingsprogramma is een alliantie van waterschappen en het ministerie van I&W. Er is een budget gereserveerd voor het project, maar dit is geen definitief plafond. Het hoogwaterbeschermingsprogramma toets het voorkeursalternatief en de bijbehorende raming op de uitgangspunten en op basis hiervan wordt het budget vastgesteld. HDSR heeft veel invloed op het voorkeursalternatief en zal ook vooraf toetsen bij het Hoogwaterbeschermingsprogramma of dit aan de subsidievoorwaarden voldoet.
Indien er een initiatiefnemer voor dit plan is kan dit onderzocht worden op haalbaarheid. Bij de gemeenten en het waterschap ligt dit initiatief momenteel niet. Bewoners al dan niet via een bewonersvereniging dienen dit zelf aan te kaarten. Voor de meerkosten dient aanvullende financiering gevonden te worden.
Het verwijderen van bomen (en andere beplanting) kan nodig zijn om de dijkwerkzaamheden goed uit te kunnen voeren. Wij begrijpen dat u vervolgens mogelijk behoefte/de wens heeft om weer beplanting terug aan te brengen. Het waterschap is terughoudend met het toestaan van beplanting anders dan gras, zeker binnen de zone waterstaatswerk van de waterkering. Welke regels/verplichtingen er gelden kunt u vinden op de website van het waterschap. Bij twijfel kunt u het beste een vooroverleg aanvragen.
De verkenningsfase resulteert in het Voorkeursalternatief dat wordt vastgesteld door het algemeen bestuur van HDSR. De planuitwerkingsfase resulteert in een projectbesluit dat wordt vastgesteld door de Gedeputeerde Staten van de Provincie Utrecht. Dit projectbesluit is het besluit waar zienswijzen op ingediend kunnen worden en waar tegen bezwaar gemaakt kan worden. in de presentatie van de bewonersavonden in november 2019 is hier een dia over opgenomen. Zie ook website SAS: planning.
HDSR werkt vanaf augustus 2020 samen met drie innovatiepartners voor het project Sterke Lekdijk. De drie innovatiepartners gaan werken aan de 6 deeltrajecten van Sterke Lekdijk. Deelproject SAS is het 4e deelproject waar de innovatiepartners ingezet gaan worden. De innovatiepartners zijn dus al aan het werk in project Sterke Lekdijk, maar starten in de planuitwerkingsfase na vaststelling voorkeursalternatief in project SAS. De innovatiepartners kijken ook mee in het voorkeursalternatief van het project SAS, zodat innovatieve oplossingen zoveel mogelijk kunnen worden benut bij de verdere uitwerking. Daarnaast heeft het meerwaarde om uitvoeringskennis al in de ontwerpfase mee te nemen. Daardoor kan bijvoorbeeld ook het risico op schade tijdens de uitvoering worden beperkt.
De dijk is afgekeurd volgens de huidige veiligheidsnormen voor primaire keringen. Daarom is het project Sterke Lekdijk opgestart en moet de dijk versterkt worden. Door het Rijk zijn nieuwe normen vastgesteld waar de dijk aan moet voldoen. Daarnaast is de Lopikerwaard nu onderdeel van het gebied Centraal Holland waardoor de dijk een andere (hogere) normering heeft gekregen. Door de genoemde wijzigingen is na berekeningen gebleken dat de dijk niet meer voldoetaan de normen die door het rijk is gesteld. De veiligheidsopgave van de dijk van Salmsteke-Schoonhoven is opgenomen in de Nota Kansrijke Oplossingsrichtingen bij achtergronddocumenten.
De bewonersavond voor de baggerwerkzaamheden Gekanaliseerde Hollandsche IJssel is goed bezocht. In de week van 14 december 2020 start de aannemer met baggeren in Willeskop (tussen Montfoort en Oudewater).
We hebben de Reactienota bewonersavonden Kansrijke Oplossingen gepubliceerd. Hierin hebben we alle reacties op de kansrijke oplossingen gebundeld en leest u wat we met de reacties doen.
De keur is een verordening met de regels die een waterschap hanteert bij de bescherming van waterkeringen, watergangen en bijbehorende kunstwerken. In de keur is vastgelegd dát iemand onderhoudsplichtig is. Er kan niet in worden vastgelegd hóe iemand het onderhoud moet uitvoeren.
Bij het vestigen van een zakelijk recht maken de grondeigenaar en in dit geval het waterschap afspraken en leggen die vast in een overeenkomst die door de notaris wordt ingeschreven bij het Kadaster. De afspraken bepalen dat het waterschap het recht krijgen om in het perceel een waterstaatswerk in stand te houden en te onderhouden, ook als u in de toekomst geen eigenaar meer bent. Het recht ‘rust’ dan niet op de persoon maar op de onroerende zaak: de woning en het perceel. Met dit recht kan niet vastgelegd worden hóe het onderhoud wordt uitgevoerd.
Wel kun je met een zakelijk recht vooraf sturen, en niet achteraf zoals met de keur.
Hoe smaller de strook grenzend aan de kniklijn, hoe groter het risico op een afnemende erosiebestendigheid ter plekke. Daarom hanteert het waterschap een beheerstrook van 5 meter. Daar waar het echt niet anders kan, kan afgeweken worden van de 5 meter. Bij het vaststellen van de breedte van de beheerstrook zal gekeken worden naar de specifieke situatie.
Indien er een buitendijkse oplossing wordt toegepast voor de dijkversterking, wil het waterschap nog steeds graag het binnentalud en de daaraan grenzende vijf meter beheerstrook in eigendom verwerven. Dit met het oog op de waterveiligheid op lange termijn. Wel is het zo dat het waterschap alleen marktwaarde kan bieden voor de grond, als er binnendijks geen maatregelen worden uitgevoerd. Ook is er geen mogelijkheid tot onteigening in deze situatie. Indien u dan niet mee wil werken aan een grondverkoop, heeft het waterschap geen mogelijkheden meer en blijft u eigenaar.