Zoeken
Alle gronden die het waterschap aankoopt, worden ingezaaid met een erosiebestendige grassoort, mocht dit nog niet het geval zijn. Op- en afritten worden teruggebracht in een vergelijkbare situatie van voor de dijkversterking. Over eventuele herstelwerkzaamheden aan de tuin en erfafscheidingen worden afspraken gemaakt in de schadeloosstelling. Garantieperiodes voor deze werkzaamheden kunnen worden afgekocht in een schadeloosstelling.
De reden van de aankoop van de beheerstrook is vooral ingegeven van uit waterveiligheid. Het gaat hier nl. om het knikpunt waar het talud eindigt en het maaiveld start. Bij golfoverslag en/of overloop is een goede erosiebestendigheid van de bekleding op het binnentalud, het knikpunt en de eerste meters van de aangrenzende berm of het aangrenzende maaiveld van groot belang. Een goed onderhouden bekleding op het binnentalud, in het knikpunt en op de eerste meters van de berm/maaiveld –waarbij er geen objecten aanwezig zijn- is dus essentieel. Deze plek is cruciaal voor de veiligheid van de dijk, omdat hier sprake kan zijn van jet erosie (een faalmechanisme van de grasbekleding). Daarnaast is het van belang om te allen tijde eventuele herstelwerkzaamheden uit te kunnen voeren in geval van jet erosie.
Het waterschap heeft als uitgangspunt om de aangekochte gronden in gebruik terug te geven aan de huidige eigenaar. Dit kunnen langjarige overeenkomsten zijn (we denken daarbij -indien mogelijk- aan een periode van 10 jaar), mits voldoende is geborgd dat het beheer en onderhoud uitgevoerd wordt zoals het waterschap dit heeft vastgelegd in de Keur en de beleids- en uitvoeringsregels van de Keur. Naar de toekomst is niet uit te sluiten dat op basis van nieuwe inzichten regels voor het onderhoud in beheerovereenkomsten kunnen worden aangescherpt – maar alleen als die aanscherpingen ook in de Keur / Regels zijn opgenomen.
Daarnaast zijn de Keur en de bijbehorende regels voor wat betreft het gebruik en het onderhoud op de primaire waterkeringen van toepassing op o.a.:
- Bemesting
- Beweiding
- Afrasteringen
- Beplanting
- Hekwerken en schuttingen
- Objecten
Vanuit beheer en onderhoud wordt er gekeken naar het wortelstelsel van een boom. Bepaalde wortelstelsels vormen een risico voor de dijkveiligheid. Gelet op de dijkveiligheid en de bijbehorende risico’s wordt bepaald welke bomen geplaatst kunnen worden.
Bomen vertegenwoordigen een waarde voor het betreffende object. Dit wordt in de schadeloosstelling meegenomen. Als dezelfde soort boom met dezelfde diameter teruggeplaatst zou worden, is er geen sprake van schade. De situatie voor de verwerving is immers gelijk als de situatie erna.
Voor afrasteringen zijn de volgende detailuitwerkingen van kracht:
- als de gebruiker gaat beweiden, plaatst HDSR éénmalig rondom het perceel een afrastering;
- als de gebruiker gaat maaien, kan er éénmalig door HDSR een afrastering (met doorgang) worden geplaatst op de erfgrens (5 meter uit de teenlijn) als er op het aangrenzende perceel wordt beweid;
- het onderhoud van het permanente raster; regulier onderhoud (bv. schades door verkeer) en het vervangen van de afrasteringen wordt uitgevoerd en bekostigd door de gebruiker;
- aanwezige rasters en objecten jaarlijks vrij maaien, in ieder geval bij aanvang van de gesloten dijkperiode (lengte vegetatie is 5 tot 10 cm).
Mailinglist Kijk op de Lekdijk
In de derde editie van Kijk op de Lekdijk 3 leest u over de algemene ontwikkelingen rond het project. Wat is er gebeurd het afgelopen halfjaar en wat staat er op de planning?
Het waterschap presenteert de denkrichtingen voor drie kansrijke alternatieven tijdens digitale bewonersavonden. We horen graag wat u van de plannen vindt.
Alle bewoners langs de GHIJ en GHIJ‐noord zijn deze zomer verrast met een zomerse groet in de vorm van een ansichtkaart.
De beschoeiing oever en wandelpad langs de Doorslag in Nieuwegein is klaar. Voor fietsers is er nog wel een omleiding.
In samenwerking gemeenten, provincie en belangenorganisaties is het Ruimtelijke Kwaliteitskader Gekanaliseerde Hollandsche IJssel (GHIJ) opgesteld, als inspiratie voor projecten en ontwikkelingen langs de GHIJ.
De Nota Kansrijke Oplossingen is gepubliceerd. In deze nota staat beschreven hoe we tot kansrijke oplossingen voor de dijkversterking zijn gekomen.