Vragen over nieuwe belastingstelsel
Neem contact op met Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden via [email protected] of 030 634 57 00.
We bekijken alle binnengekomen zienswijzen zorgvuldig. Als het nodig is om de huidige voorstellen aan te passen op basis van een ingediende zienswijze, dan wordt het voorstel nog een keer voorgelegd aan het waterschapsbestuur. Je ontvangt altijd een reactie van wat we doen met jouw zienswijze.
Het is mogelijk om een zienswijze in te dienen van datum tot datum. Vragen kun je altijd stellen door te mailen naar [email protected] of te bellen naar 030 634 57 00.
Van datum tot datum wordt de kostentoedelingsverordening ter inzage vrijgegeven en kan je je mening geven of vragen stellen via een zienswijze. Na datum wordt de inspraakperiode gesloten. Op basis van de ingekomen zienswijzen kan het zijn dat de kostentoedelingsverordening nog wordt aangepast. Mensen die een bezwaar hebben ingediend krijgen bericht met daarin een uitleg op de keuze van het waterschap om wel of niet iets met de zienswijze te doen. Uiteindelijk wordt het definitieve voorstel datum vastgesteld door het Algemeen Bestuur.
Je kunt een zienswijze online indienen via link. Je kunt ook een zienswijze indienen via de post, naar adres.
Met de inkomsten van de belasting wordt het werk van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) betaald. Welke categorie aan welk aandeel van de inkomsten van HDSR bijdraagt, wordt bepaald via een kostentoedelingsverordening. De verschillende categorieën zijn ‘ingezetenen’ (het aantal inwoners van ons gebied en dat wordt vertaald naar huishoudens), ‘gebouwd’ (dit zijn huizen en bedrijven), ‘ongebouwd’ (bijvoorbeeld landbouw maar ook wegen en parken) en ‘natuur’. Je kan voor meerdere categorieën betalen, als huiseigenaar betaal je bijvoorbeeld in de categorie ingezetene en gebouwd.
De watersysteemheffing is opgedeeld in deze verschillende categorieën. De zuiveringsheffing kent niet zo’n verdeling.
Dat is helaas pas eind dit jaar definitief bekend. De belasting die je betaalt, is afhankelijk van verschillende factoren. We stellen eerst de kostentoedelingsverordening vast (zie vraag 5 ‘wat is een kostentoedelingsverordening’). Daarna stelt het waterschapsbestuur op basis van de begroting over 2026 en de kostentoedelingsverordening de definitieve tarieven vast. Omdat het werk van het waterschap steeds intensiever (en dus duurder) wordt, verwachten we ook dit jaar een stijging van de belastingtarieven. Die stijging is gekoppeld aan de begroting van de werkzaamheden en staat los van de kostentoedelingsverordening.
De wet biedt oplossingen voor de meest urgente knelpunten uit de oude wet. Het geeft bijvoorbeeld waterschappen de mogelijkheden om het profijtbeginsel in de watersysteemheffing beter toe te passen. Namelijk: hoe meer profijt iemand heeft van het werk van het waterschap, hoe meer die (mee)betaalt. Daarnaast geeft de wet ruimte aan een aantal ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid, de circulaire economie en de energietransitie.
Met de ingang van de wet wordt het huidige belastingstelsel aangepast. Onder andere de verdeling van de kosten van de watersysteemheffing over de verschillende belastingcategorieën verandert. Voor de watersysteemheffing geldt dat gebiedskenmerken belangrijker worden. Daarnaast verandert voor de zuiveringsheffing de analysemethode, zodat we geen milieubelastende stoffen meer hoeven te gebruiken de vuillast van bedrijven te berekenen (deze wijziging geldt voornamelijk voor bedrijven).