Klimaatbestendige Wateraanvoer
Door klimaatverandering treedt vaker ernstige droogte op. De beschikbaarheid van voldoende zoetwater lijkt in een land als Nederland geen vraagstuk. Toch is er tijdens extreem droge periodes en lage afvoeren van de grote rivieren, in West-Nederland niet overal voldoende zoetwater beschikbaar. Dit is het gevolg van verzilting van de Hollandse IJssel.
Dan moeten we vanuit Midden-Nederland extra water naar het westen laten stromen. Dit doen we via een stelsel van kanalen en riviertjes: Klimaatbestendige Wateraanvoer (KWA). We zetten de KWA aan als het in het westen van Nederland lange tijd droog is en er niet genoeg zoet water meer via de normale route binnenkomt.
Via een netwerk van watergangen, stuwen en gemalen voeren we dan extra zoetwater aan vanuit de Lek en het Amsterdam-Rijnkanaal, via drie aanvoerroutes. Zo voorkomen we droogteschade aan landbouw, natuur en infrastructuur en gaan we verzilting tegen. Aan de KWA werken meerdere waterschappen, waaronder ons waterschap, samen met Rijkswaterstaat en andere partners.
Vergroten zoetwateraanvoer naar West-Nederland bij extreme droogte: 10 jaar werken aan 10 projecten
In deze film vertellen we wat we hebben gedaan om de capaciteit van de wateraanvoer naar West-Nederland te vergroten. Hierdoor kunnen we veel meer water aanvoeren tijdens extreme droogte.
De drie aanvoerroutes en uitgevoerde werkzaamheden
Het water stroomt via drie aanvoerroutes naar West-Nederland. Er zijn diverse werkzaamheden uitgevoerd om meer water aan te kunnen voeren.
Aanvoer via de Lopikerwaardroute

Bij ernstige droogte kunnen we ook via gemaal de Koekoek heel veel water uit de Lek inlaten naar de Lopikerwaard.
Dat water stroomt via 14 kilometer aan sloten naar de Gekanaliseerde Hollandsche IJssel, om vervolgens naar West-Nederland te stromen.
Aanvoer via gemaal de Aanvoerder

Via gemaal De Aanvoerder in De Meern kunnen we extra zoetwater naar West-Nederland aanvoeren. Het gemaal is speciaal hiervoor gebouwd en pompt water uit het Amsterdam-Rijnkanaal via Leidse en Oude Rijn naar het westen van Nederland.
Als het gemaal aangaat, gaan de sluisdeuren in de Leidse Rijn naar het Amsterdam-Rijnkanaal dicht. Bij ernstige droogte staat het gemaal soms maandenlang 24 uur per dag aan.
Dit heeft ook gevolgen het vaarverkeer op de Leidse Rijn en Oude Rijn.
Aanvoer via de GHIJ

Ook via de Gekanaliseerde Hollandsche IJssel (GHIJ) kunnen we extra zoetwater aanvoeren naar West-Nederland tijdens droogte.
Het Noordergemaal in Utrecht pompt dan water via het Merwedekanaal en de Doorslag in Nieuwegein naar de GHIJ.
Filmpjes over de 10 projecten om de aanvoer van zoetwater te vergroten
We hebben 10 projecten uitgevoerd om de aanvoer van zoetwater flink te vergroten. Bekijk de filmpjes over deze deelprojecten.