Waterschap daagt Technasiasten uit met pittige onderzoeksopdracht

Gepubliceerd op 23 november 2012

Zo'n dertig Technasiasten van het Niftarlake College in Maarssenbroek duiken voor Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden in vispassages. Niet letterlijk, maar wel figuurlijk met een pittige onderzoeksopdracht. Ze gaan uitdokteren hoe de effectiviteit van vispassages het best kan worden onderzocht.  
De samenwerking met het voortgezet onderwijs past bij de wens van het waterschapsbestuur om leerlingen warm te maken voor een studie en een baan in de waterwereld.

Jan Reerink reikt onderzoeksopdracht uit aan leerlingen

Jan Reerink reikt onderzoeksopdracht uit aan leerlingen

Pittige onderzoeksopdracht

De scholieren zitten in 3 Atheneum en volgen het Technasium, als voorbereiding op het bètatechnisch hoger onderwijs. Tijdens het vak ‘Onderzoek en Ontwerpen' combineren ze theorie met praktijk. De school heeft het waterschap gevraagd om vanuit de praktijk van het waterbeheer een onderzoeksopdracht te geven. Het werd een opdracht op het snijvlak van ecologie en techniek.
Tijdens een speciale startbijeenkomst in het waterschapskantoor reikte hoogheemraad Jan Reerink de opdracht uit: "Zoek uit hoe de effectiviteit van vispassages het best kan worden onderzocht. Het waterschap vraagt je een standaard onderzoeksprogramma (protocol) op te zetten, zodat in de toekomst resultaten van onderzoeken naar de effectiviteit van vispassages optimaal met elkaar vergelijkbaar zijn. Het protocol moet toepasbaar zijn in verschillende situaties en op alle types vispassages."

Waterschapsles op kantoor

Om zich te verdiepen in de materie keken de leerlingen eerst naar de documentaire ‘Ik wil alleen maar zwemmen'. Aansluitend gaf Peter Heuts, visecoloog bij het waterschap, les over de ecologische aspecten van vispassages. Hij vertelde waarom vispassages moeten worden aangelegd. Hij liet de leerlingen daarbij door de ogen van de vis kijken en adviseerde hen dat ook te doen in hun onderzoek. Wim de Wit, oud-waterschapper en ontwerper van twee types vispassages, liet daarna zien hoe je dijken, stuwen en gemalen vispasseerbaar maakt.

Wim de Wit geeft uitleg over drie types vispassages
Wim de Wit geeft uitleg over drie types vispassages

Uit ecologisch onderzoek moet blijken hoe goed de verschillende vispassages werken. Maar omdat de onderzoeken niet 100% vergelijkbaar zijn opgezet, zijn de uitkomsten ook niet optimaal vergelijkbaar. Aan de leerlingen de uitdaging om dit te verbeteren met een onderzoeksprotocol!

Denkkracht

De scholieren namen de aangeboden informatie snel op. Sommigen gebruikten hun smartphone om video-‘aantekeningen' te maken. Een leerling vroeg of een watergang niet leegloopt als je daarin een vispassage aanlegt. Hieruit blijkt wel dat er in deze klas precies de goeie denkkracht zit voor de opdracht.

Snuffelen aan de praktijk

De les eindigde met een excursie naar de drie vispassages naast gemaal Caspargouw in Wijk bij Duurstede. De leerlingen gaven na afloop aan goed voorbereid te zijn op hun opdracht: "Je snapt het veel beter als je het ziet."
Eind januari presenteren ze hun onderzoeksprotocol aan het waterschap. "Toch best een pittige opdracht", aldus Jan Reerink, "maar ik heb er alle vertrouwen in."

Hoe werkt de inzwemvoorziening voor vissen vanuit het Amsterdam-Rijnkanaal
Hoe werkt de inzwemvoorziening voor vissen vanuit het Amsterdam-Rijnkanaal?