Leerlingen zien waterschap als lieslaars van samenleving

Gepubliceerd op 17 februari 2012

Een jury met daarin Hoogheemraad Guus Beugelink beoordeelde op 16 februari de eindversies van drie innovatieve plannen van elf leerlingen 6VWO van de school voor voortgezet onderwijs UniC. Ze hadden hun opdracht "Meer water in Nederland: hoe maak je van de nood een deugd?" verder uitgewerkt. Hierop kregen ze op 9 februari feedback van hoogheemraad Jan Reerink van het waterschap.

Lof voor leerlingen

Guus was onder de indruk van de innovatieve plannen over wonen in de uiterwaarden, een educatief attractiepark over waterbeheer en bestuursvernieuwing in de watersector.
Hij roemde de inbreng van de groep die bestuursvernieuwing in de watersector als thema had gekozen: "Dapper, dat deze groep de werkwijze van de waterschappen aan de kaak durft te stellen". De groep had de week ervoor goed het advies van hoogheemraad Jan Reerink ter harte genomen en ingespeeld op de behoefte aan promotie. Uitspraken als ‘Het Waterschap, lieslaars van de samenleving' en ‘No taxation without representation' vielen in goede aarde. Ook had Guus veel waardering voor de groep die een informatieplacemat voor de horeca in een waterpretpark bedacht had.

Waterpark exploiteren stap te ver

Al met al vond Guus dat er op redelijk niveau over de uitdagingen waar het waterbeheer nu en in de toekomst voor staat, was nagedacht. Maar het waterpretpark exploiteren is een stap te ver: "Dat is niet onze taak en dat gaan we ook niet doen."

Met veel enthousiasme heeft Guus, samen met zijn medejuryleden, de leerlingen een stap verder geholpen met zijn feedback. De volgende keer wil hij de plannen graag nog realistischer uitgewerkt zien. Leerling Jeroen Heijmans kreeg na zijn indrukwekkend presentatie het advies een baan te zoeken als rechterhand van de Deltacommissaris.

Indruk leerlingen

De leerlingen gaven aan meer begrip en waardering voor het waterschap te hebben gekregen. Het zou mooi zijn als zij de huidige 3e, 4e en 5e klassers alvast warm kunnen maken voor de functie van jeugddijkgraaf 2012-2013.



Leerlingen presenteren hun aangepaste plan


Hoogheemraad Guus Beugelink bedankt de leerlingen voor hun innovatieve inbreng