Renovatie brug en sluis Bodegraven

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) heeft van september 2024 tot en met april 2025 gewerkt aan de renovatie van de sluis in het centrum van Bodegraven. In april 2025 is de brug weer opengegaan voor verkeer over de weg en vaarverkeer. De sluis zorgt ervoor dat in het centrum van Bodegraven, overtollig water wordt afgevoerd. Daarmee beschermt de sluis de inwoners van Bodegraven. Ook regelt de sluis aanvoer van zoet water naar het westen van Nederland.

Video - Uitdaging project

Video 1 - De klepconstructie

Video 2 - Verlagen van de sluisvloer

Grote opkomst open dag sluis Bodegraven; nog één keer de bouwkuip in

Op 8 maart 2025 konden betrokkenen en omwonenden een kijkje nemen onder in de sluis van Bodegraven. Meer dan 100 mensen zijn die dag rondgeleid door het technische team van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden en de aannemer. Ook was er de mogelijkheid om in de bouwkuip een naam of handtekening te plaatsen en deze te vereeuwigen, voordat de Oude Rijn zich weer een weg baant door de sluis.

Waarom deze renovatie?

De houten benedendeuren van de sluis waren slecht en moesten daarom gerenoveerd worden. Daarbij heeft het waterschap ook meteen de vloer en drempel aangepakt. De vloer is met 50 cm verlaagd om de doorstroomcapaciteit te vergroten. Voor deze ingrijpende maatregel moest de sluis gedeeltelijk drooggezet worden. De brug was daardoor geruime tijd gestremd en er konden ook  geen boten door de sluis. Na de renovatie van de sluis is ook de brug aangepakt. De schokdempers zijn vervangen en  er zijn diverse onderhoudswerkzaamheden gedaan, zoals schilderwerk, voegwerk herstel en herstel van de coatingslaag van het brugdek.

Lees ook:

Historie van de sluis

De sluis in Bodegraven is uniek vanwege zijn historie. De spuisluis dateert uit 1367 en maakte in 1672, tijdens de Hollandsche oorlog, deel uit van de Oude Hollandse Waterlinie, een verdedigingssysteem dat gebruikt werd om vijanden te weren door land onder water te zetten. In 1456 was de sluis maar drie keer per week een uur geopend om schepen door te laten. In 1611 was dat al twee keer per dag. In de loop der jaren nam het vrachtverkeer toe op de Oude Rijn, waardoor de sluis vergroot en verbreed moest worden. De sluis is een mooi voorbeeld van traditionele Nederlandse waterbouwkunde. Het vakmanschap en de technieken die zijn gebruikt bij de bouw van de sluis laat de expertise zien die Nederland door de eeuwen heen heeft opgebouwd in het omgaan met water.

Foto Francis Gorter
Francis Gorter
Omgevingsmanager