Jeugdwaterschapsweekend op Texel

Gepubliceerd op 20 juni 2019

In het weekend van 14 op 15 juni ben ik voor het eerst een weekend weg geweest met het nationaal jeugdwaterschapsbestuur. Dat is de groep jeugdbestuurders van alle waterschappen in Nederland. Dit weekend stond het eiland Texel op de agenda. Texel hoort bij het werkgebied van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, hun jeugdbestuurder is Rodny Stolk.

Vrijdag: huifkartocht en teambuilding

Na een lange treinreis hebben we samen de TESO genomen naar het grootste waddeneiland van Nederland, Texel. Hier heb ik kennisgemaakt met twee van de drie begeleiders die aanwezig waren dit weekend. Na te hebben avond gegeten in het Hostel zijn we op de fiets verder gegaan naar De Koog. Daar hebben we een huifkartocht gemaakt door de Slufter, een bijzonder stukje natuur op Texel. De Slufter is een natuurgebied waar zout water bij vloed op het land kan stromen, dit zorgt voor een uniek ecosysteem op het eiland. Ook was de huifkartocht een goede gelegenheid om iedereen beter te leren kennen.

Na de gezellige huifkartocht zijn we op de fiets verder gereden naar het strand, hier hebben we genoten van een mooie zonsondergang. De rest van de avond en een deel van de nacht werd besteed aan teambuilding.

Zaterdag: stortregen, waterkeringen en Waterhelden-spel

De volgende ochtend hielden we een huishoudelijke vergadering waarin we de plannen voor het komende jaar bespraken en helaas afscheid moesten nemen van drie van de jeugdbestuurders.

Hierna stapten we weer op de fiets. In de stortregen hebben we langs een stuk dijkversterking gereden en hebben we geleerd over de uitdagingen die zo een versterking met zich meebrengen. Vervolgens zijn we verder gereden naar Kaap Skil, een museum over de geschiedenis van Texel en zijn gevecht tegen het water. Na te hebben genoten van een echte lunch in het thema van de VOC, kregen we een demonstratie over de waterkeringen op het eiland.

Tenslotte hebben wij een interactief spel gespeeld, gemaakt door Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Dit spel met Virtual Reality bril wordt gebruikt om kinderen in de les te betrekken bij het waterschap. We streden voor de titel Waterheld, jammer genoeg heeft mijn groepje dit niet behaald.

Daarna was het alweer tijd om naar huis te gaan. Moe en nat maar voldaan namen we de boot naar het vasteland, ieder een lange treinreis naar zijn eigen waterschap. Dit was al met al een weekend om niet te vergeten!